Wednesday, September 4, 2013

ketidakpuasan

semalam isu hangat yang aku bangkitkan..
hati masih rasa tak sedap..
sebab..
aku sebenarnye nak kasitau..
pada sahabat aku..

walaupon kita berbeza pendapat..
walaupon kita berbeza pemikiran..
berbeza segala..
tapi aku harus nyatakan sesuatu..

sebelum ni.. aku senyap..
walhal.. keinginan aku..
untuk menaip dan menjelaskan tentang perkara itu..
meluap luap..
dah macam larva gunung berapi..
tapi..
semuanya aku tahan..
atas nama sahabat..
segalanya atas nama sahabat..

aku tak mahu.. ikatan antara kita..
jadi rapuh..
jadi renyuk..
jadi lentur..
hanya disebabkan atas apa yang aku perkatakan..

aku tak cakap yang aku ini..
segalanya betul..
tapi.. kita sesama manusia..
sesama insan..
sesama ada sedikit luahan..
aku rasa aku perlu nyatakan..

wahai sahabat..
kau selalu mengatakan..
"kalaula parti kerbau ni tak bergabung dengan parti memerang..
dah tentu aku sokong"
"tapi sebab dia bergabunglah.. aku tak mau sokong"

oke.
pada dasarnya.. aku faham kata kata kau..
kalo ikut kepada sekali imbas..
sape pon tak mahu kan..

kita islam..
kita melayu..
kita mesti pertahankan kita dulu..

oke.. aku nak tanya kau sahabat..
parti lembu dengan pasti memerang itu ape ek?
bukankah dia bergabung dengan parti harimau?
parti lembu bukan islam..
parti memerang bukan islam..
parti harimau melayu..
tapi takkan bukan islam..
adakah kafir?
ada kau fikir kelogikan itu?

pada dasar.. mesti kau akan cakap..
mereka dah lama perintah..
negara masih aman..
keluarga aku cukup makan..

itu hidup kau..
bagi kau..

tapi yang kau nampak..
parti kerbau..
adalah seorang yang alim ulamak..
yang berunsurkan islam sepenuhnya..
yang bagi kau..
adalah sangat mustahil untuk islam dengan bukan islam itu bersatu...

ape tuhan ada cakap..
islam dengan bukan islam itu bermusuh?
adakah kita diharamkan untuk berkawan dengan yang bukan islam..
kalau niat kita baik.. mudahan yang bukan islam..
masuk islam?
atleast kita berjihad tuk ramaikan saudara seislam kita..

ape orang yang berpurdah..
ape orang yang berjubah..
ape orang berjanggut panjang..
ape orang yang bertudung labuh..
itu semua di pandang buruk..
yang buruk itu mungkin perangai..
kita sendiri tak boleh nak baca perangai seseorang..
sebab kita bukan tuhan..
kita manusia.. saling melakukan kesalahan..

bayangkan..
hari hari kau pakai kain yang sama..
minggu ni kain yang sama..
minggu depan kain yang sama..
bagi kau.. itu dah jadi kebiasaan kau..
bagi kau.. itu adalah kain yang menjadi sumber kewangan kau..
bagi kau.. itu adakah kain yang membuatkan kau rasa kiut giler sgt..

ape..
kau tiada keinginan kah..
untuk mempunyai kain yang maha sedap di pakai..
yang maha lebih cun..
yang maha lebih kiut..
yang maha lebih comel dan terserlah kejelitaan nye..

pasti ade..

cume.. apa yang perlu..
kau mestila.. nak kena try beratus kali..

ala.. kalau kau pegi beli baju raya..
punyalah bersungguh nak test..
tak puashati rasanya kalo kain nya tak sedap di pakai..
kainnya terlalu sempit..
atau terlalu longgar..

kalau kau rasa kain yang kau tukar tu keras..
kau buang.. kau campak..

kalau kau rasa kain yang kau tukar tu lembut sangat...
kau buang.. kau campak..

kalau kau rasa kain yang kau tukar itu elok.. cantik..
dan tersangat berpuashati..
kita cuba.. kita tengok.. kalau oke..
ngam.. kita selesa.. kita pakai..

macam tu la kalau pemerintahan..
yang kita ada sekarang hanya cuba..
cuba untuk membuat pembaharuan kepada yang baru..
kalau agak agak tak oke.. sempit.. xselesa..
kita buang.. mengerti???

bersatu.
kalau semua rakyat bersatu.
pasti itu berlaku.
tapi.
menuduh dan menuding jari.
dan menimbulkan spekulasi..
serius aku benci.

aku harap korang berimaginasi dengan apa yang aku khabarkan..
aku bukan seorang yang straight to the point.
sekian.




No comments:

Post a Comment